Tegevuskava - vajalik abimees ürituse korraldamisel

Tegevuskava on ürituste korraldamisel igati kasulik abivahend, kuna see on korraldusmeeskonna jaoks peamiseks ürituse tegevusplaaniks ning tegutsemisjuhiseks. Tegevuskavasse planeeritakse kõik ürituse korraldamisega seotud tegevused ja ülesanded - nii ettevalmistustööd kui ka järeltööd, ideest kuni kokkuvõtva hetkeni näiteks ürituse turundustegevused, sponsorite ja partnerite leidmine, toitlustuse organiseerimine jne.

Tegevuskava on mõneti ka kui laiendatud ajakava, kus erinevad ülesanded võivad, aga ei pea kronoloogiliselt järjestatud olema.

Lisaks on olulisel kohal stsenaariumid, milles on üritus ja selle kulg detailideni lahti kirjutatud. Väga kasulik on läbi mõelda nn mustad stsenaariumid, mis kirjeldavad võimalike probleemide teket ja nende võimalikke lahendusviise.

kodulehekylg (1)

Kuidas tegevuskava koostada?

Ürituse korraldajatele tuleb kasuks kogu tegevustiku hoolikas etteplaneerimine. Parim viis kogu korraldusprotsessi jälgimiseks ja viivituste kontrolli all hoidmiseks on kindlate tähtaegadega tegevuskava, mis sisaldab vastutavaid isikuid.

Tegevuskava võib koostada Exceli tabelina, mis sisaldab tulpasid “Tähtaeg”, “Tegevus”, “Vastutaja”, aga vormistus sõltub eelkõige ürituse mahust ja meeskonna suurusest. Ürituse võib jagada ka näiteks etappideks ning iga etapi kohta panna paika programm, eesmärk, tegevus ja selleks kuluv aeg.

Mis on stsenaarium?

Stsenaarium on täismahus paberile kirja pandud üritus. Kui vaadelda üritust nagu lavastust, siis stsenaarium on selle aluseks olev näidend osalejate teksti ja remarkidega. Kui ajakavas ja tegevuskavas on kõik tegevused ja tekstid lühidalt kirjeldatud, siis stsenaariumis on kirjas kõik ürituse elemendid ja nüansid.

Korraldajate ning tugiteenuste stsenaariumi võib lähtuvalt harjumusest ja soovist koostada kas tekstipõhiselt või erinevate tabelversioonidena. Igatahes tasub paberile jätta ruumi lisamärkuste ja kommentaaride tegemiseks. Lõpliku stsenaariumi võiks välja saata kõikidele osapooltele kinnitamiseks. Keerulise ürituse puhul võiks kutsuda kõik partnerid üritust korra läbi mängima.

Valmistu mustadeks stsenaariumiteks

Mustadeks stsenaariumiteks nimetatakse sellist ürituse kulgu, mida ei soovita ja mis on halvim variant võimalikest. Mustad stsenaariumid tuleb enda jaoks enne üritust läbi mõelda ja neid kogu korraldusmeeskonnaga arutada. Mustadeks stsenaariumiteks valmistumine aitab vältida ebasoovitavaid olukordi ning toob esile kõige olulisema, millest oleneb ürituse õnnestumine.

Siin on välja toodud mõned levinud probleemid ja võimalikud mustad stsenaariumid ürituste korraldamisel, mille jaoks tuleb valmis olla, et tagada ürituse sujuv toimumine.

  • Tehnilised probleemid

Tehnilised viperused on üritustel sagedased, näiteks ettekannet tegev inimene ei oska kasutada arvutit, presentatsioon ei avane või on kadunud, internet ei tööta või heli pole piisavalt hästi kuulda. Probleeme esineb ka projektoriga, mis ei ühildu arvutiga või ettevalmistatud video ei tööta. Ole valmis tehnilisteks probleemideks, näiteks varu koopiad presentatsioonidest, tutvusta esinejale enne üritust arvuti kasutamist, kontrolli üle interneti, videote ning heli toimivus jne.

  • Ajakavaga seotud probleemid

Teinekord võib juhtuda, et ürituse kutsutud esineja jääb hiljaks või ei saa üldse tulla, toitlustusteenuse pakkuja ei jõua lõunapausi õigeaegselt üles seada, mõni osa programmist kestab pikemalt, mis nihutab kogu ajakava edasi jne. Väldi hilinemisi ja viivitusi ette hoolikalt planeerides ja nendeks valmistudes.

  • Logistilised probleemid

Logistiliste probleemide hulka kuuluvad näiteks esinejate või osalejate transpordiga seotud korralduslikud vead või ürituse jooksul selgunud ootamatused seoses lava ülesehitusega, toimumiskohaga jne. Mõtle välja kõige mustemad stsenaariumid, näiteks kuhu vabaõhuüritus viia, kui ilmaolud lähevad äkiliselt kehvaks, või mida teha, kui esineja ettekannet häirivad täpselt auditooriumi kõrval kolistavad toitlustusfirma töötajad.

  • Kommunikatsiooniprobleemid

Nii korraldusmeeskonnas kui ka erinevate teenusepakkujate ja partneri vahelises kommunikatsioonis on vead ning arusaamatused kerged tekkima. Säilita elektrooniline või kirjalik koopia kõikidest kokkulepetest ja aruteludest, et probleemide korral on suhtlusest jälg järgi. Probleemid võivad esineda näiteks valguspartnerite ning heli-ja videotehnika teenusepakkujatega, kui briif on ebaselgelt koostatud või teatud kokkulepped on jäänud tegemata.

Samuti võib ette tulla arusaamatusi toitlustajaga, kui osalejate arv on muutunud või taimetoidumenüü on puudulik. Pane paika, millal, kus ja kuidas mingi partner tegutsema peab, aga ka jälgima, et ei segataks üksteise tööd. Tuleb kindlustada, et ka korraldusmeeskonna sisekommunikatsioon toimiks efektiivselt.

Vali ja planeeri tegevusi targalt!

Kahjuks ei ole võimalik anda 100% kindlaid ja alati kehtivaid juhiseid tegevuste korraldamiseks. Erinevaid ideid ning võimalusi tegevuste valimiseks ja läbiviimiseks on võimalik saada nii teistelt üritustelt mõtteid kogudes, kogenud korraldajate soovituste abil, aga ka internetiavarustest otsides.

Tegevused võivad kardinaalselt erineda, näiteks lapse sünnipäeval korraldatav mäng või banketil toimuv pidulik avatants. Lastele tegevusi planeerides tuleb arvesse võtta mängulisust ja liikuvust, püüdmaks nende tähelepanu ja suutmaks nende meelt lahutada. Häid mõtteid lastele mõeldud tegevuste ja mängude korraldamiseks saab näiteks veebilehelt www.lastega.ee.

Tegevusi planeerides tuleb mõelda ka sellele, mida siis teha, kui ürituse osalejad ei lähe läbiviidava tegevusega kaasa või kui planeeritud tegevus sel hetkel enam programmi ei sobi. Soovitav on sellisteks olukordadeks välja mõelda alternatiivsed tegevused.

Jäta meelde kõige olulisem:

  • Tegevuskava kui laiendatud ajakava on korraldusmeeskonnale tegevusplaaniks ja juhiseks, mis sisaldab ka eel- ja järeltöid, tähtaegu ning vastutavaid isikuid.
  • Mõtle läbi oma ürituse erinevad stsenaariumid - valmistu ka mustadeks stsenaariumiteks, näiteks ajakavaga seotud probleemid, logistikaprobleemid jms.
  • Tegevuste planeerimisel arvesta ürituse, toimumiskoha, osalejate ja muude korralduslike iseärasustega.
  • Näiteks konverentsi tegevuste planeerimisel on oluline tuua vaheldust ettekannete vahele ja tegevusi hajutada, kuna liiga kaua passiivselt kuulata on osalejate jaoks pingutav.